RECENSIONER

Martins playlist just nu:

DOOM - Fuck Peaceville!, Dubbel LP

Hehe. Dooms reaktion på Peacevilles ihopgående med majorbolaget Music for nations lät inte vänta på sig (iofs gjorde den det, men det var ju mest Profane existences fel..). Detta är alltså en dubbel LP med allt DOOM nånsin gjorde på Peacivelle, nu nyinspelat (37 låtar) vilket inkluderar War crimes LP'n, Splitten med No security och Police bastard EP'n. När jag hörde denna första gången (en promotape, sommaren '94) tyckte jag inte alls det var särskilt bra, men nu när jag sitter med skivorna i hand tycker jag det låter mycket fräschare. Undrar varför? Fast det vette fan om inte nostalgi-Martin föredrar originalen iaf? Vet faktiskt inte. Tyngre ljuf här om inte annat, men jag tycker lite av charmen som fanns på originalen fattas. Äsch! Det låter ungefär som originalen så köp denna om du inte har dom! (Martin)

(Crade A thrape/Profane existence records)

DEFIANCE - No future, no hope, LP och European tour 1995, EP

Nu har man äntligen fått tag på Defiance LP'n. Blir man besviken? Fan heller! Jag tycker dom har gått ifrån sin ursprungliga stil lite (detta hördes först på turné EP'n), på deras första EP tyckte jag att dom lät lite mer som Resist (inte så kostigt kanske iom att de har medlemmar från detta sorgligt avsomnade höjdarband), men nu har dom tagit ett rejält kliv över atlanten till England och den tidiga OI! punken 'ala anti-pasti, GBH och alla dessa. Fy fan vad dom gör det bra. Tillochmed sången låter som engelsk dialekt. Här är det punk som gäller. Och vilka titlar sen! "Fuck them all", "No future, no hope", "Anti social", "Fuck this city" etc. Punk as fuck! På LP'n finns även en cover på "Police oppression" av Angelic Upstarts med. EP'n släpptes i samband med deras europaturné (som man missa såklart. Fiasko!), fast bara i 500 ex så den kan nog vara lite svår att få tag på. Iaf så finner man på den "No future, no hope" från LP'n, en ny låt och "Back on the piss again" som är en Sex Aids cover och så jävla bra. Fast är det nån som nånsin hört talas om Sex Aids förut? (Martin)

Deffarna har rensat bort all D-takt och sånt och koncentrerat sig på deras Oi! och '77 influenser, coolt, även om sångslingorna kunde varit bättre (mer melodiösa). Texterna är bra och militanta, eller egentligen är dom mest arga - vad sägs om låtitlar som "Fuck 'em all", "Fuck this city" och "I hate everything"? Sistnämnda har förresten en så förbannat nihilistisk text att man får tårar i ögonen. Den här plattan rekommenderas varmt till alla med Anti-pasti på jackan, dom kör även en Angelic Upstarts cover och det säger väl allt, eller? För övrigt är jag lika imponerad som vanligt av Kellys basspel, har du nån polare som tror han kan lira bas, så lira plattan för honom så kommer han att sälja basen fort som fan. Synd att dom la av, men alla har väl nya band nu antar jag, dom är ju trots allt amerikaner... Känns helt rätt att ha den i skivhyllan bredvid DEF LEPPARD! (Stefan)

KURBITS I.R. - Inget liv, EP

Fan va mangligt! 13 mer eller mindre jättesnabba låtar - korta som fan, bara tre är över minuten. Måste erkänna att jag aldrig gillat K.I.R. innan (Kir däremot har jag alltid gillat...) men det här är faktiskt riktigt bra. Klart värt att köpa, synd bara att ljudet är extremt as-orått, har du funderat på att koppla in gitarren i stärkarn, Adam? Trumljudet är heller inget vidare, men, men... Det här är helt klart en punkskiva. Nu fattar jag varför Really Fast skrev att dom inte signade skämtband... (Stefan)

(Really Fast records)

ASSRASH - Save for your doomed future, EP

En EP från det mangliga fyllegänget bosatt i Minneapolis. Fan va bra! Slamrig, skramlig magelpunk vevas det på de 6 låtarna på denna vinylbit. Låter lite som deras europeiska kollegor i Doom, Hiatus etc men mer punkattityd, kaos och skrammel. Fanimej bättre också. Titlar som ”Crosseyedrunk” och ”Fuck you I’m drunk” (den sista är det banjo med i!) kanske vittnar om derasfritidssysselsättning och efter intervjun i Profane existence #25 står det ställt bortom all tvivel att dessa killar är skittuffa! Up the fucking punx! LP snart på Profane... Jag väntar otåligt! (Martin)

(Profane existence records)

ASSRASH/FLEAS AND LICE - Jesus was a drunk/The american dream is a nightmare, split-EP

Ooops. Fyllepunkgängen numero uno från USA och Europa slår sina påsar ihop och delar på en EP. Assrash låter precis som på EP'n. Inte dumt alls. Samma mangel-skrammel, samma typ av hatiska texter. Måste bara delge er två otroliga textrader från titellåten: "Give me your whiskey I don't want your wine, you got a problem with that well fuck Mary in the behind". Fleas and Lice låter väl som vanligt. Konstigt då att jag tycker detta är skitbra när jag bara varit måttligt imponerad av dem förut? Det enda man kan säga är väl: Punk! Fleas and Lice ÄR punk. Bra EP.

STATE OF FEAR - State of fear, EP

Så jävla bra att man inte tror det är sant. Knappt har höjdarband som Disrupt, Deformed conscience etc lagt av innan medlemmar från de banden roar sig med att visa... ...att dom vet hur man gör ännu mangligare musik! Låter så jävla bra. Europeiskt men ändå inte. Dom har energin från Discharge korsat med manglet som amerikanska band har visat den senaste tiden. Tycker detta är bättre än deras tidigare band, och det vill inte säga lite kanon! Ljudet är också pärla, så se till att få tag i denna. Dom har även släppt en 7”:a till och ska släppa en 12”:a på Profane existence records nästa år. (Martin)

(Reiterate records)

STATE OF FEAR - Wallow in Squalor, EP

State of Fears andra EP. Ännu bättre än första. Ofattbart att dom lyckades överträffa det mästerverket. Alla andra dis-band kan dra åt helvete! Kööööööp!

(Profane Existence records)

EXTINCTION OF MANKIND - Baptized in shit, LP

E.O.M. har börjat fått ihop en ganska redig skara skivsläpp. Om jag räknat rätt har dom släppt två split EP's (Med Warcollapse och Doom) och en egen EP förut (det är iaf dom jag har), och nu kommer första fullängds LP'n. Om dom förut lät jävla mycket Anti-sect så har dom nu vävt in en hel jävla massa Amebix-prylar i musiken. Funkar skitbra. Gillar både Anti-sect och Amebix som fan, men en korsning trodde jag inte gick att få bra. Det gjorde det. Om dom får ännu mer tid att utveckla denna tendens tror jag att det kommer att bli pärla, men som sagt, detta är jävligt schysst det med. Världens största textblad får man även med denna skiva. LP storlek gånger 8.

(Skuld Releases)

SUFFER - Suffer, EP

Health hazard hette ett engelskt kanonband som släppte en 7”:a och en 10” (de spelade också in några låtar tänkta att släppas som en split med Polska Homomilitia, vet ej vad som hänt med den). Sen bestämde sig deras sångerska Mandy att lämna bandet och de har nu en ny sångare. Denna EP låter faktiskt nästan exakt som Health hazard gjorde bortsett från sången som är lite mindre arg än Mandys skrik, dock ej sagt att den är dålig. Entaktsrens med mycket politiska och bra texter. Rekommenderas! (Martin)

(Flat earth records)

DEAD SILENCE - Hell, how could we can we make any more money than this?, EP

Här en ny EP med det klassiska anarkobandet Dead silence (har funnits i över tio år). Dessutom är det en temaplatta mot punk band som säljer sig med omslaget från Bad religions ”Hell, how could hell be any worse than this” och titeln som hör till detta. Hehe. Passar ganska bra i dessa tider utav mainstreampunk. Kan det bli dåligt då? Nej! Dead silence låter lite som Crass gjorde, skramlig punkrock ‘ala tidigt åttital med jävligt bra texter om sell-outs, parlamentarism och arbete. Härligt. Fan ska beställa deras tidigare grejjor på en gång! (Martin)

(Profane existence records)

RAJOITUS - Historia kussessa, EP

Rajoitus, det finska bandet från borås, kastar här ur sig ännu en skiva. Fan hur lyckas dom låta EXAKT som de gamla finska hjältebanden? Alltså typ Kaaos, Riistetyt, Kansan uutiset etc. Tillochmed ljudet är lika risigt och mangligt. Skitbra, bättre plagiat på dessa band än dom lyckas göra i finland. Men grabbar, skippa grinddelarna, dom låter fan inte lika kul. (Martin)

(Sludge records)

DISCLOSE - Tragedy, LP

Ojojojoj! Världens absolut bästa Dischargekopior med en nypress på deras LP! Tillochmed hyffsat ljud för en gångs skull!!?? Kawakami, vad har du gjort! Hehe. Iaf så låter det... ...Discharge! Absolut ett av världens råaste band just nu. Köp för i helvete! (Martin)

(Lazy records och Your own jailer records)

Uppsala CRUST compilation, EP

Här släpper Jutte en samlingssingel med 10 stycken Uppsalaband. Mangel från början till slut, inte så mycket annat att säga om denna vinylbit... Medverkar gör band som Diskonto, Dismachine, Aparat, Downward spiral, Abuse, Dishonest och Times square preachers med en remastrad låt (Terrorize and fuck) från andra Ep’n. Varför envisas du förresten med att släppa TSP prylar Jutte? Försöker du lura nån att ni fortfarande finns? Ni la iaf av för typ två år sen, så nån måtta får det väl vara? (Martin)

(Your own jailer records)

HEALTH HAZARD - Health hazard, 10”

Fan vad 10”:are är ett rått och tufft format! Efter Health hazards debut EP hade man ju jävligt höga förväntningar när man skulle få avnjuta en hel 10”:a med bandet. Musiken är precis som på EP’n, dvs entaktsrensmangel med Mandys PISSRÅA kvinnliga stämma skrikandes ut sitt hat om allt möjligt som gör henne skitsur. Musiken är alltså guld som vanligt. Men ljudet??? Vad fan har ni gjort? Kunde ni inte ha meckat lite bättre ljud än detta? Jaja, det är ändå en bra skiva. (Martin)

(Flat earth records)

No fate, world hardcore compilation, CD

Först och främst måste jag säga att det är jävligt tufft att denna skiva kommer i singelstorlek fast med en CD i, nåt sånt har jag aldrig sett förut. Kul idé! Här samsas i alla fall 42 stycken band om speltiden, framförallt från Jugoslavien, Sverige, Japan och USA. Jutte är då med i sex (!!) av Sveriges 7 bidrag. Är inte det lite väl... jaja. C.U.M har med en låt från EP’n och en låt som Cumbrage (från splitten). Hmm. Kunde ni inte bara ha haft med en låt? Iaf tycker jag att de bästa banden på denna var Snap-her (skittufft punkrocksband med kvinnlig sång från USA), the Gaia (som gör en av deras absolut bästa låtar här... Hmm... Om det verkligen är tjejerna på bilderna i EP'n som spelar är jag kär...), Dismachine (med en låt från splitten med Cumbrage), Dishonest (Juttes och Kennheds lekstuga), Defiance (amerikanska punkrockarna slår till med en kanonlåt. Låter nästan lite Resist här tycker jag. Synd att dom lagt av), Cumbrage, Naked aggression (som bara blir bättre med åren) och vad fan gör Times square preachers på den här skivan också? Som sagt, nån gång måste man sluta ha med ett band på samlingar om dom lagt av.... och det var ju ett tag sen och då skiter jag i att låten var osläppt! Iaf en helt okej samling, men varför måste alla band från östländerna blanda in metal i smeten? Blir bara skit av det... (Martin)

(HG Fact)

BASTARD - Wind of pain, 12:a

JA! Jag vet att denna är gammal som gatan, men jag kan fan inte låta bli att hylla denna mini-LP från Japanska Bastard. Fy fan vad rått! Titellåten ”Misery” är så arg så att man får gåshud, och sen fortsätter hela skivan i samma stil! Det absolut enda negativa med denna skiva är att den är så kort. Men vänta nu? Bastard är från Japan, eller hur? Men var är det megadiskantiga helt olyssningsbara gitarrljudet? Hur kan det vara pärlaljud på denna skiva? Många frågor...? (Martin)

(BSR)

TERATISM IN THE FORMALINTANK/CARCASS GRINDER - Split Tape

Industri-noise är väl knappast min stil direkt, men måste nog utnämna T.I.T.F.T. till det sämsta jag hört sen... eh... Happy Farm! (Åja, jag hörde Refuse, också dom från Japan, för ett tag sen. Dom var ännu konstigare /Martin). Bara mystiskt brus och ibland en felprogrammerad trummaskin på högsta hastighet. Låttitlar som "Pregnant woman slaughter" och "Penis hitler" vittnar om att det knappast är Crass vi har att göra med. Carcass Grinder är minst 100ggr bättre (=bara totalt värdelösa alltså), oinspirerad grind handlar det om. Givetvis kommer båda gängen från Japan. Beställ inte det här för helvete... Jag kan GE bort mitt ex. (Stefan)

HARASS - Innocent, EP

En debut EP från detta Uppsala band. Nåja, almunge i alla fall. Tja, det är käng det handlar om. Standardiserad sådan. Sången stör mig lite (har lite svårt för sådan härna grööööööevvl sång), men annars är det väl en hyfs debut, dock något anonym. Baksidan är JÄVLIGT punk. (Martin)

(Eget bolag)

DISKONTO/FRIGÖRA - Split EP

Kan inte uttalla mig om Diskonto av naturliga skäl, men kände behov av att förklara hur bra Frigöra egentligen är. Från att ha hetat Liberachau (eller nåt), bytt namn till Liberation bytte de namn till Frigöra. De sjunger numera på svenska (mycket intressant sådan) och låter som tidig svensk mangel. Och de gör det bra. Jävligt bra. Så jävla rått att man knappt tror det är sant. Dom här grabbarna är arga! Dom har även släppt en demo (som låter skit) och en EP till som enligt Jutte ska vara ”ännu bättre”. Den ska jag lägga mina smutsiga fingrar på om jag kan. (Martin)

(Blurred records )

CIVIL DISOBEDIENCE - In a few hours of madness, EP

Civil Disobedience är inte glada. Dom är inte glada alls. Dom är faktiskt arga som fan. "When your kneels are knocking you kneel on them, because primitive's out, and now plastic's what's in". "I know what you've heard is what they've told and that's not what I've seen, and YOU think there's something wrong with my eyes?!?!?!? NO I DON'T FUCKING THINK SO! YOU WON'T MAKE A SLEEPING MAKE BELIEVER OUT OF ME!!". Va? Lägg av, man blir ju nästan gråtfärdig av glädje. När sedan musiken är så jävla varierad, nyskapande, melodisk och samtidigt arg som fan är ju orgasmen nära. Det här lär jag inte tröttna på i första taget och jag är helt övertygad om att C.D. kommer att göra ett jävla avtryck i punkhistorien. LP kommer snart på Profane Existence. Snabba på! Snälla...! (Martin)

(Havoc Records)

NEUROSIS - Through silver in blood, DLP

Jaha, Neurosis har gått och blivit stora och tagit musiksmaken ännu mer åt det odefinierbara hållet. Men jag älskar det! För de som inte har hört Neurosis på senaste tiden så är det långsam, vacker, teatralisk, ångestladdad musik det handlar om. Musik som inte kan definieras varken som punk eller Metal, men verkligen kan älskas. Lyssna på "Locust star" och kapitulera omedelbart inför Neurosis! (Martin)

(Relapse records)

DISCORDANCE AXIS - Ulterior, LP

Om man som jag älskar i det närmaste okontrollerat vansinne så är denna platta en rejäl guldklimp! D.A. Låter som... ASSUCK utan metaltendenser kanske? Och snabbare! Otrolig sång. Arselrå! Allt med denna skiva är rått och brutalt. Och det borde göra den till både vissa grindfanatiker i Örebros favoriter, såväl som mina. Sättningen är sång, gitarr och trummor, en sättning som många noiseband brukar uppskatta... Blir det råare utan bas? Ja, om man ser till ASSUCK, YAKOPSAE och DISCORDANCE AXIS så är det så! (Martin)

(Devour records)

COUNTERBLAST - Balance of pain, LP

COUNTERBLAST fortsätter att gå från klarhet till klarhet med denna första LP. Om man jämför med singeln så har väl AMEBIX influenserna nästan helt försvunnit och istället likheterna med NEUROSIS, NAUSEA och dom fått spela ut nästan fullständigt. Mer ångest och mindre ilska på denna alltså. Ett och annat snabbare parti har dock smugit sig in här och där i låtarna. Gillade kanske singeln bättre, men det här är ändå jävligt vasst! Sveriges originellaste band just nu? (Martin)

(Skuld/Elderberry/Profane existence records)

ABUSE - I guds namn, EP

ABUSE här med sin första EP. Oj, vad förvånad jag blev när jag satte på den här vinylbiten eftersom det jag hört tidigare med bandet inte imponerat nämnvärt på mig. Detta är BRA. Svensk '83 hardcore. Ibland slinker väl lite väl oråa riff igenom deras kontroll, men vafan, det är ett nytt band och jag tror vi kan vänta oss riktigt mycket från dom i framtiden! Nästa singel släpps på Crust records när som helst. Har hört att den ska låta jävligt bra och rätt olikt det här, men har tyvärr inte hört den än... Dom har mycket på gång i framtiden, så håll koll på dom här! (Martin)

(Consume, Be silent, Die! Records)

COUNTERBLAST - Prospects, EP

Jaha, då har man i handen den första vinylbiten från det som Hoccy och Steve pysslat med efter det att G-anx så tragiskt lades ned. En jävla skillnad gentemot G-anx kan man väl säga, eller egentligen så var ju G-anx inne på det lite långsammare och stämningsfullare dom med ibland. Det låter Amebix. Fast tyngre. Fan så mycket tyngre. Möjligvis att det spretar lite mer åt Nausea än Amebix nästan. I dessa musikaliska trakterna uppehåller sig iaf Counterblast. Bra som fan gör dom det, även om jag tycker att det kanske är lite väl bra producerat. Dom saknar liksom lite av den enorma ilska som Amebix illustrerade med sitt skitiga ljud. Inte dumt iaf, inte dumt alls. Detta leder mig till att utnämna Amebix till ett av de bästa banden genom tiderna. Har lyssnat mycket på dom sista tiden, och jävlar vad bra dom är! Fan, varför tjatar alla bara om Discharge och Disorder när Amebix finns (fanns)??? På tal om Amebix, att Counterblast i låten "Remains" sjunger: "The power remains" måste väl vara en hyllning till Amebix? Ingen använder väl de orden utan att tänka på dem? (Martin)

(Skuld records)

SKITSYSTEM - Ondskans ansikte, 10"

10" är världens coolaste format. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Skitsystem från Göteborg manglar på i exakt samma stil som på deras EP. Metalsoundet är fortfarande kvar och allt är som vanligt. Bättre än de flesta "metalpunkband" men ändå rätt trist i längden. Några låtar åt gången = skitbra, en hel skiva = nja, lite mycke kanske. Skitsystem har nu, liksom At the gates, splittrats men ryktet säger att Tompa fortfarande spelar mangel och det kanske dom andra också gör. Vi får hoppas att de fortsätter mangla punk. Vore trist om Göteborgsscenen dog ut helt. (Tillägg några veckor senare: Den är nog rätt manglig ändå... Så är det nog.) (Martin)

(Distortion records)

Accion Mutante - Accion Mutante, EP

Jävlar vad Skuld släpper mycket skivor. Första singeln från Tyska Accion Mutante. Mangel. Medelmåttigt. Rätt trist. Skiter fan i denna singel. Inge vidare ändå. Duger om man har slarvat bort alla andra pissbra punkskivor, men annars lär jag inte sätta på den igen. Åandra sidan rätt stor chans att jag slarvar bort eller säljer alla andra skivor med tanke på hur strulig jag är... Snygg förpackning dock. Hmmm... den är nog fanimej rätt tråkig den med. Än en gång har tyskar misslyckats med att erövra världen... (Martin)

(Skuld Records)

Sika Äpäre nr. 4 - Zine

"Make my day cunt" står det på framsidan till fjärde och sista numret utav våra favoritfinnars (Vafan säger jag? Kansan Uutiset krossar allt!) tidningsprojekt ovanför silluetterna av en kvinna som suger kuken på en kille. Rätt typiskt, eller? Massvis med intervjuer. Ny favoritfråga är den om huruvida banden knarkar friskt eller inte. Vilket naturligtvis de flesta gör. Man får lära sig att Dan Wall kan krångla sig ur de besvärligaste frågorna om hans bakgrund som skatare, medlem i Seigmenn etc hur snyggt som helst, att det inte bara är Steffe som är så usel att han jobbar (har jobbat) på Myrornas. Att Conny i Uncurbed är ascool (vilket vi iofs redan visste). Att Disregard inte leker med droger, utan bara dricker. Att Cliff + massa andra fanimej inte bara dricker, utan också leker med droger. Att Dregen i Backyard Babies inte vill svara på frågor av den typen, men Resist-redaktionen kan avslöja att han inte bangar för narkotiska preparat. Som om nån bryr sig. Droger & Sex = Rock´n´Roll. Rock´n´Roll = coolt. Alltså: Droger är coolt. Fast man får väl tycka som man vill? Om det nu är coolt att vara "rå" vettefan, men om det är det så är Genocide SS världens coolaste band. Så, nu har jag avslöjat hela innehållet så nu behöver ni inte köpa tidningen längre. Hahahaha! Och förresten: Det står svart på vitt ett litet meddelande till alla "rå" fjortonåringar som tagit Sika på allvar att man inte ska ta ett ord i nån av tidningarna seriöst. Jävla rolig tidning, men trots allt det sämsta numret. Vem är bruden på baksidan? Tuff brud! För att låtsas vara Jari eller Jallo för nån minut: Fan, skit, orkar fan inte mer... (Martin)

Start a Riot, samlings CD, LP

Tja, här har man en samling som inte går av för hackor. Vilka band! Tja, tar dom väl i tur och ordning då: Defiance: Så jävla bra! Som vanligt! Dom uttrycker som vanligt samma sak som Dogge i Latin Kings uttrycker med orden "Det här är ingen lek eller spel, tror du det, så tror du verkligen fel" med låten "Id' rather fucking die". Okej, Gibby, jag tror dig, detta är allvar! Sen har vi Minneapolisbandet Code 13 som manglar vidare. Måste säga att jag inte var så speciellt förtjust i deras första EP, men nu låter det liksom på den andra EP'n bättre. Mycket mer "käng" över musiken nu. Felix Havoc verkar förresten vara så jävla rå! Han har enligt utsago från säkra källor, över 50 pistoler hemma för att göra revolution med. Ojojoj... Sen kommer The Pist. Dom manglar vidare med sin punk som är lite punkigare och Oi!-iagre käng. Eller? Bra i vilket fall som helst, synd att dom la av. Naked Aggression gillar jag skarpt, men här lämnar ljudet en hel del övrigt att önska. Nja. Melodiöst, och inte lika argt som vanligt. Terminal Disgust spelar punkrock. Varken mer eller mindre. Inte så intressant, men inte så dåligt heller... Efter dem kommer skivans klara höjdare: Civil Disobedience med två låtar. Så jävla bra! Melodiöst och totalmangligt samtidigt med suveräna texter. Skitbra! Capitalist casualties kör två egna låtar och en D.R.I. cover ("Dennis' problem") vilket borde göra succe, men ljudet är tyvärr för dåligt. Synd. Submachine spelar trist engelskliknande punk. Aus-Rotten är asbra som vanligt. Fan vad bra dom är. Man hörde redan på första EP'n att dom skulle bli nåt att räkna med, men ljudet var lite för klent på den. Nuförtiden låter det bättre. Fullt Varukers-liknande ös! Thug avslutar med att inte vara så bra. Skit i dom. (Martin)

(Clean Plate Records)

Misery/Assrash - Split bild-EP

Två av världens, i mitt tycke, bästa band, båda från Minneapolis delar här på en singel. Kan det misslyckas? Nä. Det trodde jag inte heller. Båda banden låter EXAKT som vanligt, och det vet ni väl hur det är vid det här laget? Misery har tillochmed lyckats misslyckas med ljudet denna gång också... (Martin)

(Clean Plate Records)